Technische details van de nieuwe BMW 5 serie M5 F10

BMWBlog is bij het M festival bij de Nurburgring en mocht daar het BMW M Test Center bezoeken. Daar kregen ze kans om de nieuwe BMW 5 Serie M5 F10 onder de rok te kijken. Daardoor worden een aantal technische hoogstandjes van de nieuwe M5 F10 duidelijk. Albert Biermann, BMW M Head of Engineering geeft uitleg.

Het frame is vergelijkbaar met dat van een racewagen. Er zitten geen rubberen of andere zachte componenten in die ervoor zorgen dat het gevoel met de weg minder is. Alles is heel direct en daardoor is de M5 F10 erg goed beheersbaar. De gewichtsverdeling is 51% voor 49% achter. De dempers op de uitlaten zijn van titanium, wat een paar kilo besparing oplevert. De v8 klinkt volgens de M engineering baas meer als een 4 cilinder motor uit een race wagen dan als een typische v8.

De motor in de nieuwe M5 F10 is gebaseerd op de v8 TwinPower turbo S63 motor die ook in de X5M en X6M zit, maar het is niet dezelfde motor. De kop, turbo’s en electronica zijn anders. De motor levert 560pk, maar de roddel gaat de aangepaste S63 veel meer power in zich heeft, maar dat BMW M ervoor gekozen heeft dat niet te gebruiken. De kosten van het aanpassen van andere onderdelen die niet tegen dat hogere vermogen kunnen waren dusdanig hoog dat BMW M besloten heeft dat overschot te gebruiken voor efficiency. Deze motor schijnt dan ook 30% zuiniger bij volledige belasting te zijn dan de versie die in de X5M / X6M zit.

De engineers van BMW M hebben het toerenbereik op weten te hogen naar 7200 rpm. Daarmee is deze aangepaste S63 in de nieuwe M5 F10 de op-1-na-hoogste toerenmakende turbo v8, op de McLaren MP4-12C supercar na. Ook de moeite van het noemen waard zijn de remmen. De aluminium/staal combinatie zorgt ervoor dat de remmen licht zijn, maar ook dat er geluidseffecten ontstaan. Door het uitzetten en krimpen gaan de stalen pinnen die het aluminium en staal aan elkaar bevestigen met een “klink” geluid weer terug bij het koelen. Wat een leuk effect is als je je M5 F10 bij een drukke stoep parkeert…

Dit bericht is geplaatst in nieuwe modellen, nieuws met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>